Jette Flejsborg

Jette Flejsborg - indehaver af ViaVita

Skal jeg hjælpe dig til en god og sund søvn?

Du er velkommen til at ringe på 5191 8055, hvis du vil høre mere.

Søvnløshed og søvnbesvær hæmmer din livskvalitet.

Søvn fylder naturligvis en stor del af vores liv. Vi mennesker forventes, at skulle sove cirka en tredjedel af vores liv og det kan være et ret stort problem for vores hverdag, hvis vi ikke får den søvn, vi har brug for. De fleste oplever søvnløshed og søvnbesvær i kortere, eller længere perioder af deres liv. Søvn er faktisk så vigtigt for os, at det påvirker antallet af sygedage, viser en undersøgelse.

De fleste har brug for at sove minimum 6 timer og helst uafbrudt. De fleste trives bedst med imellem 7 til 9 timers søvn.

Du kan læse mere om søvn, søvnløshed og søvnproblemer på denne side. Jeg skitserer nogle eventuelle årsager til, at du har søvnproblemer, måske også nogen, som du ikke umiddelbart er klar over kan være et problem og kan forestille dig. Jeg giver dig også nogle råd, som kan hjælpe dig til at få et bedre søvnmønster.
Og hvis disse råd ikke er tilstrækkelige, fortæller jeg dig også om, hvordan jeg kan hjælpe dig via hypnose-psykoterapi.

Hvordan oplever DU søvnløshed og søvnbesvær?

Kender du til det, at ligge og rotere i sengen, ikke kunne finde ro, falde i søvn? Eller sover du meget let/vågner tidligt? – Så er du ikke alene.

Oplever du søvnproblemer i få nætter, eller i en kortere periode, vil du sikkert klare dig igennem og vide, at der er en særlig grund til det.

Men er søvnløshed noget du gentagne gange og ofte oplever, vil det gå ud over din trivsel, både din fysik, din mentale kunnen, dit velvære og din generelle livskvalitet. Det kan blive et stort problem for dig, hvis dit søvnmønster ikke er normalt, eller bliver normalt af sig selv igen, efter en eventuel svær periode.

Årsager til søvnproblemer

Det er sikkert ikke med din gode vilje, at du er blevet ramt af søvnløshed, søvnbesvær og ikke kan sove. Du ønsker jo højst sandsynligt at kunne sove, uden problemer, da du tydeligt mærker og er klar over, hvor vigtig en god nats søvn er for dit velbefindende, dine præstationsevner og hele din trivsel.

Du oplever nok, at du ikke selv kan kontrollere, om du kan sove eller ej. Det er også velkendt, at denne frustration og bekymring også kan blive det der holder dig vågen. Det opleves sikkert voldsomt frustrerende og øger sikkert stress, dit træthedsniveau og kan bliver en negativ spiral du føler dig fanget i.

Der kan være mange årsager til søvnbesvær, måske udfordringer i livet, stress og bekymringer, men det kan også være, at du ikke selv er klar over årsagen. Måske er det noget ubevidst som er i spil. Uanset hvad årsagen er, hjælper hypnose-psykoterapi i de fleste tilfælde.

Råd og vejledning til søvnbesvær og søvnløshed

Nedenstående er nogle råd som selvhjælp til et bedre søvnmønster.

  • Aktivitet

    Undgå for megen fysisk aktivitet, eller motion op til sengetid. Hvis du får pulsen op, udløses der stresshormoner i kroppen og din temperaturen stiger. Derfor bør du ikke være for aktiv op til sengetid, ca. to til tre timer før du skal sove, da kroppen har brug for tid til at falde til ro.

  • Lav sunde ritualer

    Sluk tv, læg ipads, mobiler og den slags til side. Lyt evt. i stedet til stille og rolig musik, læs noget afslappende og uforpligtende litteratur, eller lav krydsord eller sudoku. Skru ned for belysningen. Tag evt. et varmt bad, vær mindful, eller mediter, hvis du kender til det. Sørg for, at det du gøre er en rolig og afslappende aktivitet, så kroppen langsomt indstiller sig på at, det er tid at falde til ro.

  • Sovezonen

    Gør soveværelset til en beskyttet og bekymringsfri zone, som kun er beregnet til at sove i. Lad der være mørkt og stille, uden nogen former for stimuli eller blåt lys.
    Sørg for, at du har “tænkt færdig”, tanker om dagen og i morgen, skal være tænkt, når du går ind i soveværelset og lægger dig i sengen for natten.
    Led helt bevidst dine tanker hen på noget rart og afslappende, lad tankerne og kroppen falde til ro, falde i søvn.

Jette har brugt forskellige teknikker til at hjælpe mig. Især hypnoterapi, men også andre metoder.

Jette tog fat på mine søvnproblemer og det blev bedre fra den ene dag til den anden. Jeg har ellers haft svært ved at falde i søvn, siden jeg var tre år, fordi jeg var så bange for at dø, men nu kan jeg falde i søvn uden at skulle ligge og kæmpe i flere timer. Det er bare så dejligt.

I det hele taget synes jeg, at det nærmest er mirakuløst, hvad Jette har kunnet gøre for mig og i dag er jeg en glad teenager!

Hilsen Rosa

Kan varmt anbefales! Jette kan noget ingen andre kan”

Lone

Jeg hedder Anne og er 12 år gammel. Jeg var begyndt at slå mig selv og bide hul i kinden, hvis jeg glemte ting eller sådan noget. Jeg turde heller ikke sove alene, eller være alene hjemme. Nu har jeg været hos Jette tre gange og har ikke længere lyst til at skade mig selv. Jeg kan nu sove på mit eget værelse og være alene hjemme.

Anne

Hypnoterapi – hvad er det for en størrelse? Kan det bruges til noget? Virker det? Det skal jeg da lige love for det gør.

Jette er en fantastisk rar og professionel person, hun får mine varmeste anbefalinger.

Karin Havn

Opnå en sund søvn

Du er velkommen til at ringe til mig på
5191 8055,
hvis du vil høre mere.

Hjælp til søvnløshed og søvnbesvær med hypnose-psykoterapi

Er ovenstående råd og vejledning ikke tilstrækkelig og har du eventuelt allerede på flere måder, prøvet selv at komme ud over dit søvnproblem, uden at lykkes.

Så er det måske på høje tid, at du investerer lidt mere i dig selv, din trivsel og din livskvalitet. – For din egen skyld og også for dine eventuelle pårørende og relationers skyld?

Hos ViaVita arbejder jeg med både samtaleterapi, kogintiv terapi og hypnoterapi og med dette forholder vi os til helt konkrete ting som kan forårsage dit søvnbevær, men også det, som du måske ikke selv er klar over forhindrer dig i at sove uden problemer.

Vi kan arbejde med og opløse, både kendte eller ukendte årsager, til bevidste eller ubevidste årsager. Det gør hypnose-psykoterapi til  en virkelig effektiv og gavnlig terapiform.

Typisk vil 2-4 sessioner/behandlinger kunne løse dit søvnproblem for dig.

Logo hypnoterapeut
Logo FaDP
logo Dakobe
logo national guild of hypnotists