Jette Flejsborg

Jette Flejsborg - indehaver af ViaVita

Skal jeg hjælpe dig med at få et bedre selvværd?

Du er velkommen til at ringe på 5191 8055, hvis du vil høre mere.

Bedre selvværd med hypnose og psykoterapi

Ved du, hvordan du genkender lavt selvværd, selvtillid hos dig selv? Hvordan det kan opleves? Hvilke konsekvenser lavt selvværd og selvtillid kan have?

Det kan du læse mere om på denne side. Jeg giver dig også råd og fif til, hvordan du allerede nu kan begynde at skabe et bedre selvværd. Og sidst, men ikke mindst, fortæller jeg, hvordan jeg i ViaVita arbejder med hypnose-psykoterapi, der kan hjælpe dig med at få et bedre selvværd, eller bedre selvtillid.

Genkend lavt selvværd og selvtillid

Tanker:

  • Jeg tænker ofte, at jeg ikke er god nok, ikke så meget værd som andre.
  • Jeg tænker, at andre generelt klarer sig bedre.
  • Jeg tænker ofte selvkritisk, foreksempel omkring mit udseende, mine egne evner og præstationer.
  • Jeg kan være i tvivl om, hvad jeg mener eller vil.
  • Jeg tænker og bekymret mig ofte om, hvad andre tænker om mig, foreksempel angående noget jeg har gjort, eller sagt.
  • Jeg tænker meget over al ting og føler mig ofte alene, eller ensom med mine tanker.

Følelser:

  • Jeg føler mig generelt mindre værd end andre. Mindre dygtig, klog, mindre sjov, succesfuld og lignende.
  • Jeg føler mig generelt ikke særligt tryg og sikker på mig selv.
  • Jeg føler mig ofte utryg og bliver nervøs, hvis jeg kommer i fokus.
  • Jeg skjuler ofte mine følelser og meninger, hvis jeg fornemmer at de vil såre, genere eller mishage andre.
  • Jeg føler mig ofte anspændt, usikker og unaturlig sammen med nogen jeg ikke kender rigtig godt.
  • Jeg føler mig ofte udenfor og anderledes.

Adfærd:

  • Jeg er ofte afventende og tilbageholdende, af frygt for at blive afvist, gjort til grin, eller lignende.
  • Jeg går på kompromis med hvad jeg mener og egentlig har lyst til, af frygt for at blive negativt bedømt.
  • Jeg strækker mig ofte langt, for at gøre andre tilpas og sætter ofte mig selv og mine egne behov til side.
  • Jeg kan ikke præstere i en presset situation, jeg bliver nervøs og kan ikke yde mit bedste.
  • Jeg udsætter og opgiver ofte ting jeg egentlig gerne ville.
  • Jeg har brug for andres anerkendelse, men opnår det sjældent, da jeg holder mig tilbage og sjældent helt viser hvem jeg egentlig er.

Hvis du kan genkende dig selv i mere end 50% af disse udsagn, har du nok et lavt selvværd eller selvtillid.
Selvværd handler om, hvor meget du selv synes du er værd.
Selvtillid handler om, hvor meget tillid du har til egne evner.

Konsekvenser af lavt selvværd og selvtillid

Hvis du har problemer med din selvfølelse, vil det have konsekvenser for alt i dit liv. Du vil hæmme og begrænse dig selv i alt hvad du gør i livet, i din selv-realisering og udfoldelse af din livsmening.

Dine tanker omkring dig selv vil bevidst eller ubevidst være:

  • jeg kan ikke
  • det går galt
  • jeg er ikke god nok til dette
  • jeg fortjener det ikke
  • det holder ikke alligevel
  • jeg er ikke den rigtige
  • osv.

Har du lavt selvværd og selvtillid, lever du sikkert på nedsat kraft og udnytter ikke dine evner, ressourcer og muligheder fuldt ud. Dette kan få psykiske følger i form af f.eks.:

Eller måske psykosomatiske symptomer i form af f.eks.:

  • hovedpine
  • mavepine
  • diffuse smerter
  • eller andet, som der ikke kan findes fysiske årsager til.

Årsager til lavt selvværd og selvtillid

Der kan være mange årsager til lavt selvværd og selvtillid og du har sikkert din helt egen historie, som du ikke har kunnet gøre dig fri af, ind til nu.

Du har måske været under indflydelse og påvirkning af uhensigtsmæssige, negative, nedbrydende omgivelser. Eller skulle lægge øre til ditto kommentarer, eller været udsat for mobning. For det meste er det dog ”krænkeren”, som har et problem; DU har du fået overskredet dine grænser og er derfor på beklagelig vis begyndt, at stille spørgsmål til dit eget værd og egne dine evner.

– For SELVFØLGELIG er du lige så meget værd som andre og har evner lige som andre. Du er dig og ingen er lige præcis som dig, du er unik. Du er noget særligt og kan noget særligt.

Hvorfor hænger vi fast i lavt selvværd?

Mennesker bliver gode til det vi gør (meget af). Derfor hænger vi fast i negative opfattelser, vaner, tanker og følelser omkring os selv.

Når man tænker negativt, føler man også negativt, osv. – kan du genkende dig selv i den negative spiral på illustraionen? – Det er denne negative spiral der skal brydes, hvis du ønsker et bedre selvværd eller bedre selvtillid.

Selvværd og selvtillid styrkes ikke af selvkritiske tanker

Råd og vejledning til bedre selvværd og selvtillid

Langt hen ad vejen handler det om og starter med de tanker du har om dig selv. Hvis du kan starte en ny og sundere cirkel, hvor du tænker mere positivt og selvstøttende, så vil du også føle dig bedre tilpas, osv…. Du kan få et godt, bedre selvværd, hvis du er vedholdende.

  • Stil spørgsmål

    Vær opmærksom på dine tanker. Stop dig selv når tankerne er selvkritiske eller stil dig selv spørgsmål om de selvkritiske eller negative tanker du har; Er de virkeligt påviseligt sande, eller kunne du vælge en alternativ og bedre tanke? – Vælge en bare lidt mere positiv og selvstøttende tanke? Øv dig, bliv ved og bliv ved. Det gør ikke noget at den nye selvstøttende tanke i starten ikke føles helt ”ægte”, det er bare den indre kritiker der stadig er i spil. De bliver ”ægte” med tiden.

  • Støttende tanker

    Tal kærligt og respektfuldt til dig selv i din indre dialog. Selvom du måske tidligere i livet ikke er blevet tal kærligt og omsorgsfuld til, fortjener du dette. Anerkend dig selv i tankerne flere gange om dagen. For at være den du er, intet andet.

  • Værdsæt dig selv

    Vær det menneske du ønsker at være. Vær støttende og positiv i dit fokus på det gode og værdifulde du er og lad dét vokse og udfolde sig. Sådan minimeres det vi er knapt så tilfredse med.

  • Mærk dig selv

    Mærk dig selv hver dag. Mærk indad og spørg dig selv, ”Hvad har jeg brug for i dag? Hvordan passer jeg på mig selv, sørger for min energi og mit overskud?”. Dette er ikke egoisme, så længe du gør det med hensyntagen til dine omgivelser.

  • Sæt grænser

    Stå ved dine grænser og det du mener. Giv dig selv tid til at svare på forespørgsler om opgaver, tjenester eller andet. Sig at du vender tilbage med et svar. Og vær opmærksom på, at hver gang du siger ”ja” til noget har du sagt ”nej” til noget andet, måske at prioritere dig selv? – Og omvendt.
    Pas på din fysiske og psykiske energibalance.

Hypnose-psykoterapi – hvad er det for en størrelse? Kan det bruges til noget? Virker det?

– Det skal jeg da lige love for det gør. Efter 5 besøg hos Jette har jeg mærkbart fået boostet mit selvværd og min selvtillid.

Karin

Hypnose er noget der virker for mig – hvorfor er jeg ikke sikker på endnu – men det virker. Så tusinde tak for hjælpen, både med hypnose og samtaler.

Stine H.Psykologistuderende

ViaVita er et behageligt sted at komme og klinikken er indrettet godt med en rolig atmosfære.

Jette er meget imødekommende og rar at snakke med. Hun hjalp mig hurtigt til at indkredse mit problem og arbejde konstruktivt med det i min hverdag.

På trods af en smule naturlig skepsis fra start, må jeg erkende at hypnoterapi virkelig kan noget, og jeg har haft flere aha-oplevelser undervejs og fået mere ro på i min hverdag.

Jeg vil anbefale ViaVita og hypnoterapi til andre med uafklarede problemstillinger og håndgribelige lidelser som søger forholdsvis hurtig og professionel hjælp til at komme videre.

anonymLægestuderende

Efter sessioner med samtale og hypnoterapi har jeg følt lethed, ro og er blevet mere grounded. Mine nærmeste har også bemærket udviklingen hos smig.

Linda Lyngbak

Jeg havde angst, tankemylder og lavt selvværd.

Jeg kan varmt anbefale Jette, hun er super dygtig og virkelig lyttende. Jeg er virkelig imponeret over både Jette og over hvor meget terapien har hjulpet mig. Jeg har haft to sessioner og det er længe siden jeg har haft det så godt, som jeg har nu. Før kunne jeg knapt nok komme ud ad døren og havde masser af negative tanker. Jeg har været ved flere psykologer, men det har ikke hjulpet mig på samme måde. Der er efter min start hos Jette virkelig sket fremskridt og det er jeg taknemmelig for.

Nanna

Min datter Rose gik hos dig her i vinter/foråret, fordi hun døjede med (primært) præstationsangst.
Jeg vil lige give dig en tilbagemelding og fortælle, hvordan det er gået;
Rose er netop blevet færdig med alle sine mundtlige eksaminer og der er simpelthen gået helt forrygende.
Hun er gået fra at være et grædende, rystende nervevrag, der i den slags situationer dårligt nok kunne huske eller fremstamme sit eget navn, til at kunne sidde foran lærer og censor og, med egne ord, være “sygt rolig” hele tiden og stille og roligt få sagt alt, hvad hun havde på hjerte, for så efterfølgende at indkassere en flot karakter.

Derudover har hun fået et frititidsjob i Rema 1000, hvor hun uden at blinke håndterer kassebetjening, kundehenvendelser og alt andet uforudset der måtte dukke op. Noget hun førhen kunne gå i panik over bare at forestille sig.

Der er virkeligt en kæmpe forandring og udvikling hun har gennemgået og hun er nu en helt anden pige.
Hun tør nu give sig i kast med livet og diverse udfordringer, istedet for at gemme sig og bruge alt sit krudt på at navigere udenom potentielt “farlige” situationer.
Derudover har det jo også en dejligt selvforstærkende effekt, for hver udfordring hun klarer.

Så, tusind tak for hjælpen og indsatsen, Jette. Vi er glade og taknemmelige for at du kunne hjælpe Rose.

De bedste hilsner

Helle og Rose Møller

Ønsker du et bedre selvværd?

Du er velkommen til at ringe til mig på
5191 8055,
hvis du vil høre mere.

Bedre selvværd og selvtillid med hypnose-psykoterapi

Er ovenstående råd og vejledning ikke tilstrækkelig og har du allerede på flere måder, prøvet selv at opnå et bedre selvværd, bedre selvtillid, uden de de store resultater?

Så er det måske NU, du er parat til, at investerer lidt mere i dig selv, dit liv og din fremtid. – For din egen skyld og måske også for dine pårørende og relationers skyld? Men du ved måske ikke hvordan? – At vi ved hvorfor vi har et problem gør ikke nødvendigvis, at vores tanker, følelser, adfærd ændrer sig.

Jeg er klar til at hjælpe dig til et bedre selvværd. Med hypnose-psykoterapi, som både får fat i og forholder sig til det bevidste og det ubevidste i dit sind/din psyke. Det gør denne terapiform virkelig effektiv og gavnlig.

Jeg er af den mening, at du er født med masser af evner, ressourcer og muligheder, lige præcis som den DU er og du har alt, hvad der skal til for at opnå livskvalitet.

Vi kan tale om dit problem, som ved normal samtaleterapi + vi kan bruge hypnoterapi til, at arbejde med at skabe et bedre selvværd. Finde frem til og bruge alt det du ved der kan være årsag til dine problemer, men også det du ikke ved, eller er klar over kan være en årsag.

Når vi finder den bevidste eller ubevidste årsag, kan vi med kognitiv adfærdsterapi, hypnoterapi og NLP permanent ændre på dine tanker, følelser og adfærd i den retning du ønsker det så du vil opleve at du får et bedre selvværd.

Uanset hvad, du tænker er årsagen til at du ikke har et bedre selvværd, kan det ændres og du kan opnå en positiv forandring. Du kan lære at bruge dine evner, ressourcer og muligheder på den rette måde.

Typisk vil 3-6 sessioner gøre en forskel og forbedre dit selvværd eller selvtillid.

Logo hypnoterapeut
Logo FaDP
logo Dakobe
logo national guild of hypnotists