Jette Flejsborg

Jette Flejsborg - indehaver af ViaVita

Skal jeg hjælpe dig med at slippe din eksamensangst?

Du er velkommen til at ringe på 5191 8055, hvis du vil høre mere.

Bliv fri for eksamensangst

Er du nervøs, bekymret eller usikker ved eksamen, fremlæggelser, køreprøve og lignende. Så har du nok eksamensangst. Måske kender du alt for godt til det, at være meget nervøs og bange i en situation, hvor du skal være på og det er dig der er i centrum, når du skal præstere noget?

Det er helt normalt, at være lidt oppe på mærkerne, have “sommerfugle i maven” og være spændt. Men rigtig mange teenagere og unge lider af eksamensangst, præstationsangst, eller har lavt selvværd i en sådan grad, at det påvirker deres præstation. De kan derfor faktisk ikke vise, hvad de egentlig kan og evt. har lært på grund af deres eksamensangst og præstationsangst.

Du kan du læse mere om eksamensangst og præstationsangst på denne side og hvordan det kan gives sig udtryk. Du kan også læse om, hvilke forklaringer og årsager der kan være.  Jeg kommer også med nogle råd til, hvordan du selv kan begynde at ændre på din angst og utryghed.

Sidst, men ikke mindst, fortæller jeg dig, hvordan jeg med hypnose-psykoterapi kan hjælpe dig med, at ændre din nervøsitet, eksamensangst og klare dig bedre på alle måder.

Tegn på eksamensangst

  • Har du mange bekymringstanker om eksamenen?
  • Tænker du negativ om eksamen og forstiller dig hvordan det går dårligt?
  • Forestiller du dig de negative konsekvenser af et dårligt eksamensresultat?
  • Frygter du, at “klappen går ned”, at du “går i sort” og lignende?
  • Forudser du, at eksamen kommer til at gå dårligt?
  • Er du f.eks. så urolig, at det påvirker, hvordan du ellers har det og hvordan du spiser og sover?
  • Har du tidligere f.eks oplevet at ryste, få hjertebanken, kvalme, tør mund, svedige håndfalder osv. til eksamen?

Hvis du kan svare ja til bare få af disse spørgsmål, er du nok blandt det stigende antal elever og studerende i det danske uddannelsessystem, der lider af eksamensangst.

Mulige årsager til eksamenangst

Negative tanker, lavt selvværd og selvtillid

Tendenser til, at være bekymret, selvkritisk, have negative tanker om sig selv, hvad der er sket før og kommer til at ske i fremtiden, viser det sig ofte også i tilgangen, din indstillig til eksamenen, prøver og ligende.
Og hvis du har problemer med din selvtillid, altså lavt selvværd eller selvtillid, vil det også have konsekvenser for alt i dit liv. Det vil hæmme og begrænse dig i alt hvad du gør i livet, i den måde du har det med eksamener og lignede på.

Dine tanker og følelser er f.eks.:

  • Det er for svært for mig, det går galt
  • Jeg er ikke dygtig nok, det bliver pinligt
  • Jeg kan ikke klare det, jeg skal måske opgive det hele
  • Jeg går nok i sort, eller svarer forkert
  • Jeg ville ønske at jeg kunne slippe, jeg vil bare være i fred
  • Jeg vil alligevel ikke blive til noget
  • Jeg får det sikkert dårligt og kan ikke gennemføre

Negative og svære oplevelser omkring eksamen

Hvis du på et tidligere tidspunkt i dit liv har oplevet, at det ikke lige gik så godt til en eksamen, eller i en situation, hvor du skulle præstere og være på, kan det sætte sig som et form for traume i din underbevidsthed. Men din angst og nervøsitet, kan også have en grund eller årsag, som du ikke selv er bevidst om.

Du kan have tanker og følelser som f.eks.;

  • hvorfor er jeg så nervøs, når jeg ved jeg kan mit stof?
  • hvorfor reagerer min krop på den måde?
  • hvorfor kan jeg ikke bare slappe af og tage det roligt?
  • hvad er det der sker med mig?

Råd og vejledning angående eksamenangst

Langt hen ad vejen handler det om de tanker du har om dig selv. Hvis du kan starte en ny og sundere tankecirkel, hvor du tænker mere positivt og selvstøttende, så vil du også føle dig bedre tilpas, osv…. Det kan du blive god til, hvis du er vedholdende.

  • Vær positiv

    Stop dig selv i alle katastrofetanker, kritiske eller selvkritiske tanker. Tænk positive og selvstøttende tanker, som om du var din egen indre coach eller gode ven/veninde.

  • Lav struktur

    Lav en plan for din læsning/forberedelse, for ugen/dagene/eksamensdagen. Sørg for, at have så normal en hverdag som muligt. Gør det du plejer, spis, sov, motioner, vær social. Hold fri op til sengetid.

  • Selvomsorg

    Hav omsorg for dig selv i den pågældende periode. Gør det, som får dig til at føles dig godt tilpas og slappe af, ind i mellem og op til eksamen. Det er særligt vigtigt med mad, sfslapning og en god nats søvn op til dagen.

  • Styr din fysiske angst

    Vær opmærksom på kroppens reaktioner, både før og under eksamen. Slap så godt af i krop og muskler, som du kan. Træk vejret normalt, eller helt dybt ned i maven nogle gange, hvis du føler dig anspændt.

  • Ingen stimulanser

    Brug ikke kunstige stimulanser. I hvert fald ikke i mængder, som du normalt ikke bruger, hverken kaffe, cola, opkvikkende drikke, piller eller lign. Dette vil eventuel kunne give bagslag, i form af uheldige virkninger og bivirkninger, som du ikke forudså.

Hypnose-psykoterapi – hvad er det for en størrelse? Kan det bruges til noget? Virker det?

– Det skal jeg da lige love for det gør. Efter 5 besøg hos Jette har jeg mærkbart fået boostet mit selvværd og min selvtillid.

Karin Havn

Du har givet mig nogle rigtig gode værktøjer og gjort mig opmærksom på min tankevrimmel og en særdeles uhensigtsmæssig negativ programmering af mig selv.

Sussie

Jeg har døjet med voldsom eksamensangst i flere år og har prøvet alt muligt, som desværre ikke har hjulpet. Efter 3 sessioner hos Jette/ViaVita har jeg oplevet et stor udvikling, så jeg skulle have opsøgt hypnose og psykoterapi for flere år siden.  Jeg kan ikke beskrive hvor glad jeg er for mit forløb hos ViaVita. Udover nu at klare eksamener meget bedre har jeg fået nogle værktøjer med hjem, som jeg generelt kan benytte mig af i pressede situationer.

Freja

Få det bedre med eksamen

Du er velkommen til at ringe til mig på
5191 8055,
hvis du vil høre mere.

Få hjælp til din eksamensangst

Vil du gerne være mere sikker til eksamen/prøven, klare dig godt, uden den store angst, nervøsitet og er ovenstående råd og vejledning ikke tilstrækkeligt, til at ændre på din eksamensangst. Så er det måske tid til, at du investerer lidt mere i dig selv, dit liv og din fremtid. – For din egen skyld.

Hos ViaVita arbejder jeg med hypnose-psykoterapi, som både får fat i og forholder sig til det bevidste og det ubevidste i dit sind/din psyke. Det gør denne terapiform virkelig effektiv og gavnlig.

Vi vil tale om dit problem, som ved normal samtaleterapi + vi vil bruge hypnoterapi til, at arbejde med dit problem. Altså finde frem til og bruge alt det du ved, der kan være årsag til dine problemer, men også det du ikke ved, eller er klar over kan være en årsag. Når vi finder den bevidste eller ubevidste årsag, kan vi med kognitiv adfærdsterapi, hypnoterapi og NLP permanent ændre på dine tanker, følelser og adfærd i den retning du ønsker det og har evner og ressourcer til.

Du får f.eks. konkrete råd og redskaber som vil hjælpe dig til;

  • At forberede dig til eksamen, eller præstation på en god og effektiv måde.
  • At blive i stand til at yde en god og tilfredsstillende indsats.
  • At have ro i kroppen, have overblik og være i kontrol.
  • At have tiltro til det går godt, både før og under eksamen.

Der skal som regel 2-3 sessioner til. Optimal opstart er nogle uger før.

hypnoterapeut
Logo FaDP
Dakobe
national guild of hypnotists