Jette Flejsborg

Jette Flejsborg - indehaver af ViaVita

Skal jeg hjælpe dig med at slippe tankemylder og grublerier?

Du er velkommen til at ringe på 5191 8055, hvis du vil høre mere.

Stop tankemylder og få ro i hovedet

Er er din hjerne, dit hoved som en summende bikube? Kører tankerne i ring og stopper aldrig? Er du ør, stresset, udkørt og fanget i en dårlig cirkel af tankemylder?

Tankemylder kan være helt normalt, når der sker meget i dit liv, omkring dig. Tankemylder kan komme og gå, men bliver dit det omfattende, eller varigt, så det fylder det meste af din tid, dit liv og du aldrig har ro i hovedet, så påvirker det hele din tilværelse, din livskvalitet, tærer på din livglæde, din energi og dit overskud. – Og sikkert også dine omgivelser og alle dine relationer.

Ved tankemylder er det hjernen, som arbejder/tænker hele tiden; Du grubler, bekymrer dig, overvejer, vender og drejer, reflekterer, ruminierer og hvad vi nu kalder det, når vi aldrig rigtig har ro i hovedet. Tankemylder er en stresstilstand, som kan blive så udtalt, at du ikke kan koncentrere dig om andet, hukommelsen svigter, du får søvnproblemer, bliver mere og mere slidt, udkørt, bliver syg af det. Du bør tage det, dig selv, alvorligt og gøre noget ved det, få hjælp, hvis du ikke selv kan ændre på dit tankemylder.

Her på siden, kan du læse mere om tankemylder, læse om mulige forklaringer og årsager til tankemylder. Jeg giver også nogle råd til, hvordan du selv kan begynde at arbejde med at reducere dit tankemylder.

Nederst på siden fortæller jeg dig, hvordan jeg med hypnose-psykoterapi kan hjælpe dig med at slippe tankemylder, og opnå ro, energi, livsglæde og livskvalitet igen.

Tanker og tankemylder

Som mennesker tænker vi rigtigt mange tanker i løbet af en dag. Videnskaben mener at vi tænker omkring 60 til 90.000 tanker om dagen. Det kan være de samme tanker der kommer og går, tankerne kan også være “ligegyldige” tanker om praktiske ting, eller dagligdagens rutiner.

Det er evnen til at tænke og forestillet os ting, fantasere, som har bragt os, den menneskelige race, hertil, hvor vi er i dag. Vi har en meget højt udviklet hjerne. Og det er jo gavnligt og godt, så længe det ikke helt opsluger al vores tid, hæmmer og begrænser os i at leve det sociale og gode liv det fleste også gerne vil leve.

Det er uhensigtsmæssigt og usundt for os, når vi tænker så meget, når de samme tanker kører igen og igen, tager overhånd og vi er så optagende af, hvad der sker i vores tanker, at vi mister fokus og glæde på det sker omkring os. Hvis livet og resten af verden bare passerer, uden at vi deltager eller er med.

VIGTIGT – Du er ikke dine tanker, du er meget mere end dine tanker!

Årsagerne til tankemylder kan være mange,
men typisk kan det f.eks. være:

  • Ubalance i dit liv. Der er noget, som ikke er som det skal være, der er noget du bør forholde dig til.
  • Du er, eller har været stresset, niveauet af streshormoner i dit system er højt
  • Din underbevidsthed er i højt alarmberedskab pga krise eller lignende
  • Du har angst og/eller er deprimeret
  • Du har ikke redskaber til, eller ved ikke hvad du skal gøre for at stoppe tankemylder

Råd og vejledning ved tankemylder

  • Viden

    Du skal vide, at alle har tankemylder i perioder. Men det bør ikke, behøver ikke at fortsætte og blive vedvarende. Vil du stoppe dit tankemylder, kræver det en indsats. Måske ved du ikke hvad du selv kan gøre? Måske har du brug for professionel hjælp, hvor du kan få råd og redskaber som kan ændre og stoppe dit tankemylder?

  • Stress

    Tankemylder kan ofte opstå som en følge af stress eller overbelastning. Prøv at minimere det der stresser, presser eller belaster dig.

  • Accept

    Det er vigtigt, at du acceptere, hvordan du har det lige nu. Hav tålmodighed med dig selv. Stop med at bebrejde dig selv for dit tankemylder. Det er ikke noget du har valgt, eller gør med vilje. Tankemylder kan ikke styres med viljens kraft alene.

  • Selvomsorg

    Mærk hver dag efter, hvad du har brug for, hvad der kunne gøre dig godt, under hensyn til dine omgivelser og nære. Gør hver dag noget som giver dig et indskud på din energi- og glædes-konto. Alt efter behag kan det f.eks. være;

    • Gåture i naturen, hvor du lade dig optage af det du oplever, ser, hører, dufter, mærker på kroppen
    • Bevægelse og motion
    • Wellness/massage
    • Sidde roligt, inde eller ude, og observere det der er omkring dig
    • Mindfullnes, meditere, hvis du kender til det
    • Se “ligegyldige” serier eller udsendelser i tv
    • Tage fodbad, læse dameblade
    • Nyde en god kop te/kaffe og koncentrere dig om duft, smag, temperaturen, osv.
    • “Makke” med cykler, maskiner, eller lign, som er en rolig hobby og kan optage dig
  • Styr dine tanker

    Vær opmærksom på at stoppe dine negative fantasier om, hvad der eventuelt kan ske af dårlige eller negative ting. Der er ingen beviser for, at noget nemmere går galt end godt, så hvorfor skræmme dig selv på forhånd. Afled dig selv, når tankerne kommer. Gør noget som er godt for dig, giv dig selv omsorg og tro på at alt går på bedste måde, fordi du gør dit til det.

  • Problemløsning

    Dit tankemylder er måske begrundet af, at du har prøvet, eller prøver at løse en eller flere svære opgaver, personligt, mentalt eller praktisk.
    Observer dine tanker og læg mærke til om det er de samme spørgsmål og problemer der dukker op igen og igen. Hvis det er det, så forhold dig til det én gang, den dag. De andre gange den samme tanke eller bekymring kommer, slipper du den igen, med bevidstheden om at du har tænkt over den i dag, eller vil gøre det på et senere tidspunkt.
    Igen problemer eller spørgsmål bliver løst bedre ved at tænke over det samme igen og igen.

  • Bekymring

    Man kan sige at der er to slags bekymring; De bekymringer man kan handle på og dem der ikke kan eller skal handles på. Når du har en bekymring så find ud af om der er noget du skal handle på og så gør det, planlæg det. Er det en bekymring, grublen, som du ikke kan/skal handle på, eller har handlet på tidligere, så slip den, da du er færdig med den og vend fokus på noget andet, – det du er i gang med, eller det er sker omkring dig.

Er ovenstående råd ikke nok til, at ændre og slippe dit tankermylder? Har du selv prøvet et stykke tid, uden at det lykkes? Så er det måske tid til, at du investerer lidt mere i dig selv, din livskvalitet og din fremtid. – For din egen skyld og for din familie eller næres skyld.

Vil bare fortælle dig, hvordan jeg fik det efter mit besøg hos dig!

Siden har jeg ikke haft fornemmelsen af at være fyldt i hovedet, jeg har følt en lettelse og er mere afklaret i mine tanker. Mit humør har været rigtig godt lige siden. Så alt i alt kan jeg mærke en stor forskel, som en lettelse, er bare mere glad og har det godt.  Tak for det.

Line

Du har givet mig nogle rigtig gode værktøjer og gjort mig opmærksom på min tankevrimmel og en særdeles uhensigtsmæssig negativ programmering af mig selv.

Sussi

Jeg har fået en bevidsthed om, at hypnose kan “nå ind” til ubevidste følelser og forløse ting, man ikke kan snakke sig til en løsning på.

Jeg vil helt sikkert gerne prøve hypnoterapi igen, da det giver noget helt andet end f.eks. samtaler alene.

B. Nielsen

Kan varmt anbefales! Jette kan noget ingen andre kan!

Lone

Mine sessioner hos Jette har sat gang i en positiv proces med bedre forståelse for egne tanke- og reaktionsmønstre.
Jeg har fået redskaber til at stoppe tankemylder. Jeg kan varm anbefale et forløb hos Jette/ViaVita.

Linda Lyngbak

Jeg havde angst, tankemylder og lavt selvværd.

Jeg kan varmt anbefale Jette, hun er super dygtig og virkelig lyttende. Jeg er virkelig imponeret over både Jette og over hvor meget terapien har hjulpet mig. Jeg har haft to sessioner og det er længe siden jeg har haft det så godt, som jeg har nu. Før kunne jeg knapt nok komme ud ad døren og havde masser af negative tanker. Jeg har været ved flere psykologer, men det har ikke hjulpet mig på samme måde. Der er efter min start hos Jette virkelig sket fremskridt og det er jeg taknemmelig for.

Nanna

Få hjælp til at stoppe tankemylder

Du er velkommen til at ringe til mig på
5191 8055,
hvis du vil høre mere.

Få hjælp til dit tankemylder med hypnose og psykoterapi

Vil du gerne have ro i hovedet og slippe for tankemylder, så er der helt sikkert noget du kan gøre. Måske er der noget du har brug for at tage stilling til og ændre på?

Uanset hvad årsagen er til dit tankemylder, hvad der er sket i dit liv, kan det mindskes, så det ikke er tankemylder som hæmmer og begrænser dig og du kan skabe en positiv forandring. Du kan lære at bruge dine evner, ressourcer og muligheder på en ny måde.

Jeg er af den mening, at du er født med masser af evner, ressourcer og muligheder, lige præcis som den DU er. Du har alt, hvad der skal til for at opnå ny ro, livsglæde og livskvalitet.

I ViaVita arbejder jeg med hypnose-psykoterapi, som forholder sig til både det bevidste og det ubevidste i dit sind, dit system og dit liv. Det gør denne terapiform virkelig effektiv og gavnlig.

Vi vil tale om dit problem, psykoterapeutisk og bruge hypnoterapi til at arbejde med det der evt. gør, at du ikke med din viljes kraft har kunnet ændre på dit tankemylder selv. Altså finde frem til og bruge alt det du ved, der kan være årsag til dit problem med tankemylder, men eventuelt også det du ikke ved, eller er klar over kan være en årsag.

Vi kan i samarbejde ændre på dine tanker, følelser, overbevisninger og adfærd og skabe nyt håb og nye muligheder for din fremtid, i den retning du ønsker det.

Typisk kan 3-5 sessioner gøre en forskel, eller være tilstrækkeligt.

Logo hypnoterapeut
Logo FaDP
logo Dakobe
logo national guild of hypnotists