Jette Flejsborg

Jette Flejsborg - indehaver af ViaVita

Skal jeg hjælpe dig fri af præstationsangst?

Du er velkommen til at ringe på 5191 8055, hvis du vil høre mere.

Bliv fri for præstationsangst

Er du nervøs, usikker og har du ubehag, hvis fokus bliver rettet på dig, eller når du skal være i centrum og skal præstere på en eller anden måde? Måske kender du også alt for godt til det, at være meget nervøs og bange før en situation, hvor du skal være på? Måske vil du helst i den slags situationer krybe i et musehul, slippe ud af situationen.

Hvis du kan svare ja til bare få af disse spørgsmål, lider du sikkert af  præstationsangst.

Tegn på præstationsangst

  • Du har mange bekymringstanker inden du skal præstere noget
  • Du tænker negativt om, hvordan du klarer dig og hvordan det kommer til at gå dårligt
  • Du forestiller du dig de negative konsekvenser. Hvordan andre vil tænke negativt om dig og lignende
  • Du frygter at “klappen går ned”, at du “går i sort”, osv
  • Tankerne om det påvirker din søvn, din appetit, hele dig
  • Du kan næsten ikke tænke på andet, eller koncentrere dig som du ellers kan.
  • Det påvirker dit humør, du føler dig sårbar, irritabel, usikker og utilpas
  • Du kan inden og under din præstation f.eks. ryste, få hjertebanken, kvalme, tør mund, svedige håndfalder osv.

Du kan læse mere om præstationsangst på denne side og hvordan det kan gives sig udtryk. Du kan også læse om, hvilke forklaringer og årsager der kan være.  Jeg kommer også med nogle råd til, hvordan du selv kan begynde at ændre på din præstationsangst.

I sidste afsnit fortæller jeg om, hvordan jeg med hypnose-psykoterapi kan hjælpe dig med at ændre din nervøsitet, præstationsangst og få det bedre med at være i fokus, centrum.

Mulige årsager til præstationsangst

Negative tanker, lavt selvværd og selvtillid

Det er ofte en tendens til at være bekymret, selvkritisk, have negative tanker om sig selv der kan være årsag til præstationsangst. Måske har du generelt lavt selvværd eller selvtillid.
Uanset, hvad det er der har givet dig præstationsangst vil det hæmme og begrænse dig i alt hvad du gør i livet, i den måde du lever på, det arbejde du vælger, de opgaver du binder an med, osv.

Dine tanker og følelser er f.eks.:

  • Det er for svært for mig, jeg er ikke dygtig nok
  • Det går galt, det bliver pinligt
  • Jeg klarer det ikke, jeg skal måske opgive det hele
  • Jeg går nok i panik og kikser helt
  • Jeg må holde mig fra at være i fokus, centrum
  • Jeg kan ikke ændre på det, sådan vil det altid være
  • Jeg er en usikker, ukompetent person

Tidligere negative oplevelser omkring en præstation

Hvis du på et tidligere tidspunkt i dit liv har oplevet, at det ikke lige gik så godt i en eller anden situation, hvor du skulle præstere og være på, kan det sætte sig som en negativ prægning i din underbevidsthed.

Din præstationsangst kan også have en grund eller årsag, som du ikke selv er bevidst om.

Du kan have tanker og følelser som f.eks.;

  • Hvorfor er jeg så nervøs, når jeg ved jeg kan mit stof?
  • Hvorfor reagerer min krop på den måde?
  • Hvorfor kan jeg ikke bare slappe af og tage det roligt?
  • Hvad er det der sker med mig?

Råd og vejledning angående præstationsangst

  • Vær positiv

    Stop dig selv i alle katastrofetanker, kritiske eller selvkritiske tanker. Tænk positive og selvstøttende tanker, som om du var din egen indre coach eller gode ven/veninde.

  • Lav struktur

    Sæt tingene i system, så du har styr på det praktiske i forhold til din præstation.

  • Slip i dine tanker

    Lad ikke tankerne om det du skal fylde det hele, eller hele tiden. Lad blot tanken passere når den/de kommer. Du behøver ikke tænke på det hele tiden, tænke det igennem igen og igen. Det bliver det ikke bedre af, tvært imod, bliver du stresset, udkørt og mere nervøs og usikker.

  • Selvomsorg

    Hav omsorg for dig selv i den pågældende periode. Gør det, som får dig til at føles dig godt tilpas og husk at slappe af, som du ellers plejer. Det er særligt vigtigt med mad og en god nats søvn op til din præstation.

  • Undgå at spænde op

    Vær opmærksom på kroppens reaktioner, både før og under eksamen. Slap så godt af i krop og muskler, som du kan. Træk vejret normalt, eller helt dybt ned i maven nogle gange, hvis du føler dig anspændt.

  • Ingen stimulanser

    Brug ikke kunstige stimulanser. I hvert fald ikke i mængder, som du normalt ikke bruger, hverken kaffe, cola, opkvikkende drikke, piller eller lign. Dette vil eventuel kunne give bagslag, i form af uheldige virkninger og bivirkninger, som du ikke forudså.

Hypnose-psykoterapi – hvad er det for en størrelse? Kan det bruges til noget? Virker det?

– Det skal jeg da lige love for det gør. Efter 5 besøg hos Jette har jeg mærkbart fået boostet mit selvværd og min selvtillid.

Karin Havn

Du har givet mig nogle rigtig gode værktøjer og gjort mig opmærksom på min tankevrimmel og en særdeles uhensigtsmæssig negativ programmering af mig selv.

Sussie

Hypnose er noget der virker for mig – hvorfor er jeg ikke helt sikker på endnu – men det virker! – Så tusinde tak for hjælpen, både med hypnose og samtaler.

Stine H.Pstkologistuderende

ViaVita er et behageligt sted at komme og klinikken er indrettet godt med en rolig atmosfære.

Jette er meget imødekommende og rar at snakke med. Hun hjalp mig hurtigt til at indkredse mit problem og arbejde konstruktivt med det i min hverdag.

På trods af en smule naturlig skepsis fra start, må jeg erkende at hypnoterapi virkelig kan noget, og jeg har haft flere aha-oplevelser undervejs og fået mere ro på i min hverdag.

Jeg vil anbefale ViaVita og hypnoterapi til andre med uafklarede problemstillinger og håndgribelige lidelser som søger forholdsvis hurtig og professionel hjælp til at komme videre.

Kasper Therman SørensenLægestuderende

Slip din præstationsangst

Du er velkommen til at ringe til mig på
5191 8055,
hvis du vil høre mere.

Få hjælp til din præstationsangst

Vil du gerne være mere sikker og veltilpas når du skal præstere noget og er ovenstående råd og vejledning ikke tilstrækkeligt? Så er det måske tid til, at du investerer lidt mere i dig selv, dit liv og din fremtid. – For din egen skyld.

Hos ViaVita arbejder jeg med hypnose-psykoterapi, som både forholder sig til det bevidste og det ubevidste i dit sind/din psyke. Det gør denne terapiform virkelig effektiv og gavnlig. Når vi finder den bevidste eller ubevidste årsag, kan vi med kognitiv adfærdsterapi, hypnoterapi og NLP permanent ændre på dine tanker, følelser og adfærd i den retning du ønsker det og dermed opnår en stærkere præstaionsevne.

Jeg er af den mening, at du er født med masser af evner, ressourcer og muligheder, lige præcis som den DU er og du har alt, hvad der skal til for at opnå livskvalitet.

Uanset hvad, årsagen er til at du har præstationsangst, kan det ændres og du kan opnå en positiv forandring. Du kan lære at bruge dine evner, ressourcer og muligheder på den rette måde.

Der skal som regel 2-5 sessioner til.

hypnoterapeut
Logo FaDP
Dakobe
national guild of hypnotists