Jette Flejsborg

Jette Flejsborg - indehaver af ViaVita

Skal jeg hjælpe dig fri af præstationsangst?

Du er velkommen til at ringe på 5191 8055, hvis du vil høre mere.

Præstationsangst begrænser din præstation

Er du nervøs, usikker og har du ubehag, hvis fokus bliver rettet på dig? – Hvis du skal fremlægge noget, sige noget i en gruppe, præsentere dig forand andre, holde tale eller lignende. Måske får du så meget uro og ubehag ved den slags situationer, at du prøver på at slippe for det og derfor får du ikke gjort, sagt eller vist, det du egentlig gerne ville. Hvis du har det sådan, har du sikkert det som kaldes præstationsangst.

Tegn på præstationsangst

  • Du har mange bekymringstanker inden du skal præstere noget
  • Du tænker negativt om, hvordan du klarer dig og hvordan det kommer til at gå dårligt
  • Du forestiller dig de negative konsekvenser. Hvordan andre vil tænke negativt om dig og lignende
  • Du frygter at “klappen går ned”, at du “går i sort”, osv
  • Tankerne forud om det påvirker din søvn, din appetit med mere
  • Du kan næsten ikke tænke på andet, eller koncentrere dig om andet, hvis det er tæt på
  • Det påvirker dit humør, du kan føle dig sårbar, irritabel, usikker og utilpas
  • Du kan inden og under din præstation f.eks. opleve; rysten, hjertebanken, kvalme, tør mund, svedige håndfalder osv.

Du kan læse mere om præstationsangst på denne side og hvordan det kan give sig udtryk. Du kan også læse om, hvilke forklaringer og årsager der kan være.
Du kan også finde råd til, hvordan du selv kan begynde at ændre på din præstationsangst.

I sidste afsnit fortæller jeg om, hvordan jeg med hypnose-psykoterapi kan hjælpe dig med at ændre dit ubehag, din nervøsitet og præstationsangst til få det bedre med at være i fokus og præstere i en given situation.

Mulige årsager til præstationsangst

Negative tanker, lavt selvværd og selvtillid

Det er ofte en tendens til at være bekymret, selvkritisk, have negative tanker om sig selv, der kan være årsag til præstationsangst. Måske har du generelt lavt selvværd eller selvtillid.
Uanset, hvad det er der har givet dig præstationsangst vil det hæmme og begrænse dig i alt hvad du gør; I den måde du lever på, det arbejde du vælger, de opgaver du binder an med, osv.

Dine tanker og følelser er f.eks.:

  • Det er for svært for mig, jeg er ikke dygtig nok
  • Det går galt, det bliver pinligt
  • Jeg klarer det ikke, jeg skal måske opgive det hele
  • Jeg går nok i panik og kikser helt
  • Jeg må holde mig fra at være i fokus, centrum
  • Jeg kan ikke ændre på det, sådan vil det altid være
  • Jeg er en usikker, ukompetent person

Tidligere negative oplevelser omkring en præstation

Hvis du på et tidligere tidspunkt i dit liv har oplevet, at det ikke lige gik så godt i en eller anden situation, hvor du skulle præstere og være på, kan det sætte sig som en negativ prægning i dit sind og din psyke.

Din præstationsangst kan også have en grund eller årsag, som du ikke selv er bevidst om.

Du kan have tanker og følelser som f.eks.;

  • Hvorfor er jeg så nervøs, når jeg ved jeg kan mit stof?
  • Hvorfor reagerer min krop på den måde?
  • Hvorfor kan jeg ikke bare slappe af og tage det roligt?
  • Hvad er det der sker med mig?

Råd og vejledning angående præstationsangst

  • Stop katastrofetænkning

    Stop dig selv i alle katastrofetanker, kritiske eller selvkritiske tanker. Tænk hellere selvstøttende tanker, som om du var din egen indre coach eller gode ven/veninde.

  • Lav struktur

    Sæt tingene i system, så du har styr på det praktiske i forhold til din præstation.

  • Slip i dine tanker

    Lad ikke tankerne om det du skal fylde det hele, eller hele tiden. Lad blot tanken passere når den/de kommer. Du behøver ikke tænke på det hele tiden, eller tænke det igennem igen og igen. Det bliver det ikke bedre af, tvært imod, bliver du stresset, udkørt og mere nervøs og usikker.

  • Selvomsorg

    Hav omsorg for dig selv i den pågældende periode. Gør det, som får dig til at føle dig godt tilpas. Husk at slappe af og holde pauser, som du ellers plejer. Det er særligt vigtigt med mad og en god nats søvn op til din præstation.

  • Undgå at spænde op

    Vær opmærksom på kroppens reaktioner, både før og under præstatioenen. Slap så godt af i krop og muskler, som du kan. Træk vejret normalt, eller helt dybt ned i maven nogle gange, hvis du føler dig anspændt.

  • Ingen stimulanser

    Brug ikke kunstige stimulanser eller lignend,e som du ikke kender eller har brugt tidligere. Dette vil eventuel kunne give bagslag, i form af uheldige virkninger og bivirkninger, som du ikke forudså.

Hypnose-psykoterapi – hvad er det for en størrelse? Kan det bruges til noget? Virker det?

– Det skal jeg da lige love for det gør. Efter 5 besøg hos Jette har jeg mærkbart fået boostet mit selvværd og min selvtillid.

Du har givet mig nogle rigtig gode værktøjer og gjort mig opmærksom på min tankevrimmel og en særdeles uhensigtsmæssig negativ programmering af mig selv.

Hypnose er noget der virker for mig – hvorfor er jeg ikke helt sikker på endnu – men det virker! – Så tusinde tak for hjælpen, både med hypnose og samtaler.

ViaVita er et behageligt sted at komme og klinikken er indrettet godt med en rolig atmosfære.

Jette er meget imødekommende og rar at snakke med. Hun hjalp mig hurtigt til at indkredse mit problem og arbejde konstruktivt med det i min hverdag.

På trods af en smule naturlig skepsis fra start, må jeg erkende at hypnoterapi virkelig kan noget, og jeg har haft flere aha-oplevelser undervejs og fået mere ro på i min hverdag.

Jeg vil anbefale ViaVita og hypnoterapi til andre med uafklarede problemstillinger og håndgribelige lidelser som søger forholdsvis hurtig og professionel hjælp til at komme videre.

Jeg tog til ViaVita fordi jeg var bange for rigtig mange ting. Jeg havde være ved psykolog, som jeg ikke synes havde hjulpet.
Jeg har altid haft det rigtig svært ved at åbne op omkring mine tanker, men Jette gjorde det rigtig nemt for mig og gjorde at jeg følte mig forstået fra første minut.
Jeg kan kun sende mine varmeste anbefalinger.

Slip din præstationsangst

Du er velkommen til at ringe til mig på
5191 8055,
hvis du vil høre mere.

Få hjælp til din præstationsangst

Vil du gerne være mere sikker og veltilpas når du skal præstere noget og være i fokus og er ovenstående råd og vejledning ikke tilstrækkeligt?
Så er det måske tid til, at du investerer lidt mere i dig selv, dit liv og din fremtid. – For din egen skyld.

Hos ViaVita arbejder jeg med hypnose-psykoterapi, som både forholder sig til alle lag i siden og psyken. Dette gør denne psykoterapi effektiv og virksom.

Vi kan finde årsagen til dit ubehag og vi kan ændre dine tanker, følelser og adfærd i den retning du ønsker det og dermed opnår en stærkere præstationsevne.

Jeg er af den mening, at du er født med masser af evner, ressourcer og muligheder og du har alt, hvad der skal til for at kunne præstere som du ønsker det, når vi sammen finder disse gemte eller glemte evner frem igen.

Uanset hvad årsagen er til at du har præstationsangst, kan det ændres og du kan opnå en positiv forandring og forbedring.

Du skal nok regne med 2-5 sessioner.

Logo hypnoterapeut
Logo FaDP
logo Dakobe
logo national guild of hypnotists